
Jarkko Kolari on nimi, jonka moni suomalaisessa vähittäiskaupassa tunnistaa myymäläuudistusten luottotekijänä. Forcen konkari on kulkenut pitkän polun kaupan kalustamisen ja remonttien parissa – eikä intohimo tekemiseen ole kadonnut vuosienkaan saatossa.
Pitkä ura kentältä Etelä-Suomen yksikön johtajaksi
Jarkko hyppäsi Forcen kelkkaan vuonna 2011 – ja lähti saman tien kehittämään itseään uudelle uralle. Koulutuskeskus Salpauksesta saatiin tarvittava koulutus turvakortteineen ja sen jälkeen tie vei suoraan myymäläuudistuskohteisiin eri puolille Suomea.
"Silloin reissattiin paljon. Oltiin kohteessa ja asuttiin siellä sen aikaa, että uudistus saatiin maaliin."
Työt toivat eteen monenlaisia kohteita: päivittäistavarakauppaa, erikoiskauppaa, logistiikkatoimijoita ja toimistotiloja. Vanhoja tiloja purettiin ja sen jälkeen tilalle rakennettiin uutta. Vuosien myötä Jarkon rooli kasvoi – ensin hän siirtyi tiiminvetäjäksi ja myöhemmin laajemmalle vastuulle. Viimeisin iso askel tapahtui nelisen vuotta sitten omistajanvaihdoksen myötä, jolloin hän siirtyi Etelä-Suomen alueen yksikönjohtajaksi.
Omistajavaihdoksen myötä Jarkon työkenttä on laajentunut entisestään. Kenttätyön ja tiiminvetovastuiden lisäksi hänen tehtäviinsä kuuluu nykyisin myymäläuudistusten kokonaisaikataulujen suunnittelu: kalusteiden asennuksen koordinointi sekä kaikkien muiden myymälässä työskentelevien urakoitsijoiden ohjeistus niin, että kaikki saavat työnsä tehtyä mahdollisimman sujuvasti. Force toimii usein uudistuksissa työtä valvovana tahona – ja Jarkko pitää langat kädessään niin, että työt sujuvat ja asiointi myymälässä ei häiriinny.
"Vastuu on kasvanut jatkuvasti – ja siitä minä tykkään. Vastuu motivoi. Kun saa vastata ja hoitaa asiat maaliin, siitä tulee se fiilis, että tätä kannattaa tehdä."
Jatkuvaa oppimista ja muuttuva ala
Myymäläuudistusala kehittyy jatkuvasti kauppiaiden tarpeita vastaavaksi. Nykyään uudistuksia tehdään lähes jatkuvana prosessina, ja myymälät pidetään auki koko remontin ajan. Se vaatii tekijöiltä paljon – erityisesti projektinhallintaa, aikataulujen suunnittelua ja asiakaskokemuksen huomiointia. Kestävyysteemat ja kierrätettävyys huomioidaan entistä paremmin jo purkuvaiheessa ja suuri osa vanhoista kalusteista käytetään uudelleen joko sellaisenaan tai korjattuna. Forcen uudistuskohteisiin olennaisesti kuulunut purkutyövaihe sisältääkin nykyään merkittävän määrän modernia kiertotalousajattelua. Kiertotalouden tehostamiseksi on lähiaikoina tulossa uudenlaista muitakin toimijoita hyödyttäviä ratkaisuja.
"Tänä päivänä korostuu entistä enemmän projektien ennakkosuunnittelu ja kokonaisuuden hallinta. Kun mukana on kokenut ja sitoutunut tiimi, joka tietää miten myymälässä toimitaan, niin voidaan toteuttaa onnistunut uudistus asiakkaan liiketoimintaa häiritsemättä."
Mieleenpainuvin projekti: Forssan Prisma
Jarkolle yksi uran suurimmista projekteista on ollut Forssan Prisma.
"Siinä tehtiin kerralla sekä ruokapuoli että käyttötavaraosasto. Ei sinänsä työmääränä erikoinen, mutta suunnittelun, aikataulun ja logistiikan hallinnan kannalta iso juttu."
Koko myymälä saatiin uudistettua tarkasti suunnitellussa aikataulussa – tämä onnistuu, kun kaikki tarvittava on huomioitu ennalta.
Vinkit onnistuneeseen myymäläuudistukseen
Jarkko listaa onnistuneen myymäläuudistuksen kulmakivet:
- Huolellinen suunnittelu ja ennakkotyöt
- Kokeneet, myymäläympäristöön tottuneet urakoitsijat
- Asiakaslähtöinen toteutus – myymälän auki pysyminen remontin ajan
"Kun suunnittelu on kunnossa ja tekijät tietävät, mitä tekevät, niin remontti voidaan toteuttaa ilman että myynti tai asiakaskokemus kärsii."
Loppuun vielä suositus
"Jos uudistuksista ei ole kokemusta, suosittelen ottamaan yhteyttä meihin. Meillä on kokemusta, osaamista ja oikea asenne. Neuvotaan, suunnitellaan ja toteutetaan niin, että asiakas saa toimivan lopputuloksen."